Via een kleine deur komt u in de immense ruimte van de Onderzeebootloods. U kunt door de installatie wandelen of een van de -met witte donsveertjes beplakte- fietsen nemen en zo het ‘gesamtkunstwerk’ ontdekken. Deze fietsen zijn in een grote cirkel opgesteld onder een lampenkap van 16 meter hoog, waarin een grote spot op en neer gaat op het ritme van de ademhaling van de kunstenaar. De ruimte wordt gevuld met klanken van een carillon met 43 klokken, dat aan een architectonische constructie van 18 enorme boomstammen hangt. Het carillon brengt het minimalistische muziekstuk ‘Litany for the Whale’ van avant-garde componist John Cage ten gehore. De compositie, gebaseerd op de roep van twee walvissen, refereert aan de geschiedenis en gebruiksfunctie van de loods, waar ooit onderzeeboten werden gebouwd. De verbinding tussen heden en verleden is een terugkerend element in de praktijk van Sarkis.
Ook de Futuro, een futuristisch vakantiehuis uit de museumcollectie, is geland in de loods en vormt het decor voor de bijzondere films van Sarkis, waarin kleine bewegingen en kleur- en vormstudies centraal staan. Aan het einde van de tentoonstelling, vlak voor je weer de deur uitgaat, vraagt Sarkis de bezoeker iets terug te geven na een bijzondere ervaring.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten